Po štyridsiatich rokoch od jej otvorenia sa má tržnica na Trnavskom mýte revitalizovať. Metropolitný inštitút Bratislava realizoval prieskum názorov verejnosti o tom, čo pre nich jej priestory znamenajú. Prieskum sa realizoval od septembra 2024 do novembra 2024 a do dotazníka sa zapojilo 1609 respondentov vo všetkých vekových kategóriách.
„Vstupy od ľudí, ktorí sa zapojili do participácie nám dali komplexný pohľad na toto miesto. V čom sa všetci respondenti zhodli je, že tržnica má nevyužitý potenciál. Dozvedeli sme sa aj o zmiešaných pocitoch z oživenia ako aj o rozdielnych postojoch k parkovaniu v blízkosti tržnice. Výstup z participácie je vodítkom pre jej správcu, ako aj pracovnú skupinu, ktorá sa oživeniu venuje. Majú vhľad do toho, čo ľudia na tržnici v súčasnosti oceňujú, i čo im prekáža a od návštevy ich odrádza. Bez participácie by sa mohli iba domnievať, teraz to majú podložené priamo od ľudí,” hovorí Zuzana Žurkinová zo sekcie mestských štúdií a participácie na Metropolitnom inštitúte Bratislavy.
Budova bola postavená v roku 1983 architektom Ivanom Matušíkom. Genius loci tohto priestoru je spojený s osobnými príbehmi predajcov, ktorí tu pôsobia desiatky rokov. Napríklad pani predávajúca zdravé potraviny tu pracuje od roku 1992 a tržnica je pre ňu celý život.
Najvernejšími zákazníkmi sú seniori, ktorí zostarli spolu s tržnicou. „Tržnica bola miestom, kde to žilo, voňalo chutnými slovenskými, domácimi produktmi, najmä od malých záhradkárov či farmárov s prebytkami z domácej produkcie. Vráťme jej ten účel,“ hovorí jeden z nich v dotazníku.
Návštevníci sem najčastejšie chodia kvôli potravinám (66 %) alebo gastroprevádzkam (40 %). Oceňujú aj produkty, ktoré inde nenájdu. Napríklad čerství ryby či kvasené uhorky.
To, že počet nájomcov v budove klesá priznáva aj Nové Mesto. Kým v roku 2014 ich bolo 120, o desať rokov neskôr ich ostalo len 40. „Myslím si, že je veľmi dôležité prispôsobiť budovu a jej prevádzku tak, aby sa to, čo sa deje vnútri, začalo „prelievať” von – posedenia, terasy, trhy. Teraz pôsobí tržnica svojou prevádzkou a nastavením ako uzavretý priestor, kam sa človek necíti byť „pozývaný”, ak nepotrebuje niečo konkrétne z prevádzok vnútri,“ uvádza jeden z respondentov.
Podľa starostu MČ Nové Mesto, Matúša Čupku, revitalizácia nemá zmeniť podstatu tržnice, ale podporiť jej tradičné hodnoty a priniesť nový obsah. „Zmeny sa väčšina ľudí bojí, ale my chceme, aby zostalo zachované to, čo z tržnice má hodnotu. Aby tu ostali nájomcovia, aj zákazníci a pribudli noví, ako aj ďalšie funkcie,“ uviedol.
Mestská časť vyčlenila v tomto roku na Novú tržnicu približne 200-tisíc eur a je to suma, ktorá vychádza z jej momentálnych finančných možností. „Aktuálne prebieha výzva na nových nájomcov a veríme, že na jar by sme vedeli predstaviť aj nové mená, ktoré by nám pomohli zatraktívniť priestor. Zároveň budeme spoločne s vedením tržnice hľadať postupne možnosti, ako s budovou pracovať počas dňa ako s trhoviskom, a v podvečerných hodinách by sa mohol priestor časom využívať pre kultúrno-spoločenské účely, ako sme si mohli vyskúšať napríklad v podobe Dobrého Trhu, festivalu Nahých vín či pri koncertoch Berlin Manson na sklonku roku 2024,“ dopĺňa starosta.