Moderné spôsoby platenia cestovného v bratislavskej MHD nie vždy fungujú bez problémov. Presvedčila sa o tom cestujúca, ktorá si poctivo kupuje trojmesačné električenky cez bankomatovú kartu. Napriek tomu ju kontrolór pokutoval sumou 99 eur. „Dnes som dostala pokutu za 99 eur neprávom. Ja, čo si pravidelne a poctivo kupujem električenku za prehnane peniaze,“ opísala nepríjemný zážitok cestujúca. Električenku mala mať zakúpenú od 16. septembra, no revízorovi jeho prístroj odmietol platbu potvrdiť. Žena ju vedela doložiť aj potvrdením z e-mailu, no revízor to neuznal.
„Poskytla som mu údaj o úhrade zaplatenia v maily, no neakceptoval to so slovami: ‘To môže byť mail napríklad vašej od sestry alebo hocikoho.’ Navrhla som, že si môžeme overiť údaje o odoslaní platby, ale ani to neprijal,“ vysvetľuje.
Pokuta jej bola uložená so slovami, že ak má pravdu, peniaze jej vrátia. Keď si následne situáciu vyriešila, systém ju skutočne evidoval ako platnú cestujúcu – no prišla o 5 eur, pretože dopravný podnik účtuje manipulačný poplatok.
Nešťastná zhoda okolností pokračovala aj neskôr. V tom istom spoji opäť nastúpili revízori – vrátane toho istého, ktorý jej skôr udelil pokutu. „Pamätal si ma a ja jeho. Tak sme to skúsili znovu – nešlo to načítať ani jemu, ani jeho kolegovi,“ opisuje žena.
Podľa jej slov jej kontrolóri poradili, že si musí veci „vyhádať“. „Ale o čo sa mám hádať, keď dávam jasné fakty, že necestujem načierno? Ak sa to zopakuje viackrát, nebudem mínus 5 eur, ale napríklad 50,“ zdôrazňuje.
Na záver dodala, že nemá problém zaplatiť pokutu, ak by cestovala načierno. No v situácii, keď má riadne zakúpený lístok, ju mrzí, že technika zlyháva a cestujúci je napriek tomu finančne postihnutý.
V diskusii pod príspevkom sa viacerí obyvatelia Bratislavy čudovali, prečo nezavolala políciu, respektíve neodmietla pokutu zaplatiť. Niektorí cestujúci neveria plateniu priamo cez kartu a odporúčajú skôr aplikáciu IBS, ktorá je spoľahlivá a ponúka aj viac údajov o platení a času platnosti lístkov.
„V prípade využitia platobnej karty ako nosiča predplatného cestovného lístka je cestujúci povinný preukázať sa výhradne platobnou kartou, ktorá je nosičom tohto lístka. Ak pri kontrole nastane porucha čítačky a cestujúci sa dodatočne preukáže platným predplatným cestovným lístkom, manipulačný poplatok sa neuplatňuje,“ vyjadril sa k situácii pre Bratislavak.sk Dopravný podnik Bratislava.
S platením kartou má veľké problémy aj Majka: „Kupovanie cestovných lístkov na bankomatové karty hocikde pokladám za jedno veľmi nešťastné riešenie a vždy veľmi nevýhodné pre zákazníka. Prečo? Pretože nemáte šancu si overiť, či všetko zafungovalo ako malo. Väčšinou sa to strháva po čase, takže ani hneď nevidíte v účte, čo vlastne odišlo a či to odišlo. Neviete, či bol naozaj lístok kúpený a či to bol ten správny lístok. V každej MHD majú iné stroje, niekde sa stačí priblížiť kartou k stroju a už to zapípa a niečo len tak kúpite bez potvrdenia a možnosti zvoliť si, čo to vlastne chcete. Niekde Vám majú sčítať všetky cesty tak, aby ste neplatili viac ako denný lístok. Väčšinou sa nedozviete, čo sa stane, ak sa zabudnete odpípať. Či stále cestujete a stále vám idú peniaze za časový lístok. Je to jeden veľmi nedomyslený a nebezpečný systém.“
DPB sa vyjadril aj k tomuto prípadu: „Pri kúpe cestovného lístka v systéme Tapni sa si cestujúci môže okamžite overiť zakúpenie lístka priamo v označovači stlačením tlačidla INFO (s ikonou písmena i a nápisom „Skontrolovať alebo predĺžiť lístok“). V internetbankingu sa po zakúpení lístka cez systém Tapni sa neobjaví okamžité zúčtovanie, keďže k nemu dochádza až po polnoci daného dňa. Odmietame nepodložené tvrdenia o tom, že ide o „nedomyslený a nebezpečný systém“, pretože spustenie systému Tapni sa sprevádzala rozsiahla komunikačná kampaň. Princíp fungovania je uverejnený na zastávkach, v každom vozidle, na webovej stránke tapnisa.sk aj v Prepravnom poriadku IDS BK.“
Ďalší Bratislavčan upozorňuje aj na to, či človek využíva správnu platobnú kartu: „Podľa informácií na webe DPB sa preukazujete kartou, ktorú máte zaregistrovanú vo svojom profile v konte na DPB. Asi by som najprv skontrolovala, či tam máte zaregistrovanú správnu kartu.“
Podľa komentárov má viacero obyvateľov značné problémy s platením kartou a systémom „Tapni sa.“. Tie svoje opisuje Magdaléna: „Od kedy je Tapni sa, je to otras. Všetci máme kartičky DPB. Napriek tomu deťom nešlo z dobitého kreditu kúpiť lístky na starších označovačoch. Vôbec nechceli načítať kartu, takže sme behali hore-dolu a hľadali, kde sa to podarí. Potom to síce začalo fungovať, ale keďže neukazuje zostatok na karte, pri pokuse zistiť ho kartičku znova ten istý označovač nenačítal. Zakaždým som písala na DP… vraj to riešia.“
Reakcia DPB: „Systém Tapni sa nijakým spôsobom neovplyvnil zaužívaný postup kúpy lístkov prostredníctvom elektronickej peňaženky. Cestujúci si na označovači v menu „Elektronická peňaženka“ vyberajú lístok, ktorý si chcú zakúpiť, a prostredníctvom tlačidla INFO (s ikonou písmena i a nápisom „Skontrolovať alebo predĺžiť lístok“) si môžu kedykoľvek skontrolovať zakúpené lístky aj zostatok kreditu.“
Bratislavak vo veci oslovil aj Dopravný podnik Bratislava, ktorý sa vyjadril nasledovne: „Uvedenej cestujúcej odporúčame kontaktovať priamo Oddelenie prepravnej kontroly DPB, ktoré bude jej prípad riešiť individuálne a urobí maximum pre to, aby sťažnosť vyriešilo k spokojnosti cestujúcej.“