Bratislava len pred pár dňami otvorila novú električkovú trať v Petržalke, ktorú niektorí chvália, iní kritizujú a už sa púšťa do ďalšieho projektu.
Bratislava si na konci júla 2025 objednala dopravno‑urbanistickú štúdiu pre električkovú trať z Ružinova cez Podunajské Biskupice do Vrakune, informuje portál Yimba. V rokoch 2018–2019 spol. J&T Real Estate financovala dve technicko‑ekonomické štúdie, ktoré porovnávali šesť variantov vedenia trate. „Vyhrala“ trasa z Mlynských nív cez Domové Role a Vlčie hrdlo na Dolné hony, pričom v úseku Domové Role sú navrhnuté štyri alternatívy.
.
Magistrát spracoval návrh zadania pre štúdiu, ktorá teraz prejde pripomienkovaním a bude realizovaná firmou GFI, a.s. Bratislava (bezplatne v rámci memoranda s J&T Real Estate). Realizácia štúdie potrvá podľa plánov približne 1,5 roka, následne nasleduje úprava územného plánu a projektová príprava.
Na základe údajov z technicko‑ekonomickej štúdie z roku 2019 sa odhaduje, že projekt a výstavba bude trvať až 7 rokov. Prvou etapou bude úsek Mlynské nivy – Bajkalská.
Zatiaľ ide len o štúdiu, ale ide o jasný signál, že mesto sa posúva od plánovania k reálnym krokom. Električka z Ružinova cez Podunajské Biskupice do Vrakune by mohla výrazne odľahčiť dopravné zápchy v juhovýchodnej časti mesta a posilniť dopravu. Teda za predpokladu, že mesto s jej otvorením výrazne nezmení autobusové linky, ako v prípade „petržalskej električky.“
Ľudia na plány novej električkovej trate reagujú rôznorodo. Niektorí sa tešia, iní si z toho robia skôr srandu, ako napríklad Anna: „Koľko rokov to už počúvame? Nekonečný príbeh, haha.“ či Stanislava: „Pred voľbami sa určite bude hovoriť o PB električke aj o tejto. Koľkýkrát už?“
Dlhú dobu prác na projekte ospravedlňuje jedna z komentujúcich: „Je to dobrá správa, takéto investície trvajú roky. Dôležité je, že sa aspoň pracuje na dokumentácii. Ale zdá sa, že podobné štúdie zadarmo sa objavujú pred každými voľbami – a potom sa len občas niečo pustí do médií. Som skeptická, či to nie je zas len volebný ťah.“
Pavol to zase vníma kriticky: „Obyvatelia Novej Vrakune to majú na najbližšie MHD zastávky na Hradskej aj vyše kilometra. To nikoho netrápi? Toto by sa malo riešiť skôr – napríklad ulice ako Majerská, Mostná či Priehradná.“