NÁVOD: Viete, ako správne prejsť turbo-okružnou križovatkou? My vám podaríme


Foto: NÁVOD: Viete, ako správne prejsť turbo-okružnou križovatkou? My vám podaríme
Galéria: 4 fotky
Foto: topspeed.sk

V Bratislave máme tiež túto turbo-okružnú križovatku, a to pri Triblavine na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Sencom. Na prvý pohľad vyzerá tento prejazd komplikovane, ale vznikol preto, aby zjednodušil používanie kruhových objazdov s viacerými jazdnými pruhmi, zvýšil kapacitu dopravy v danom meste a najmä zvýšil bezpečnosť premávky. Ako však bezpečne prejsť touto turbo križovatkou?

Ako prvé je potrebné si všimnúť jej základné charakteristiky. Do turbo križovatky vstupujú štyri ramená. V dominantnom smere, ktorý je viac vyťažený, sú navrhnuté dvojpruhové vjazdy a výjazdy. To neplatí na vedľajšom smere, kde sú navrhnuté iba jednopruhové výjazdy.

Ďalej turbo križovatku tvoria dva špirálovito usporiadané jazdné pruhy, ktorých fyzické oddelenie zabezpečuje plynulý prejazd križovatkou bez toho, aby ste museli meniť jazdný pruh. Vďaka tejto charakteristike sa výrazne znižuje počet miest, kde by mohlo dôjsť ku kolízii vozidiel. Na štandardnej okružnej križovatke je takýchto bodov až 24, nová turbo križovatka ich má len 14. 

Kolízne body na dvojpruhovej okružnej križovatke (vľavo) a základnej turbo-okružnej križovatke (vpravo). Zdroj: ssc.sk

Základným pravidlom pred vjazdom do turbo-okružnej križovatky je dôsledné dodržiavanie dopravného značenia. Do správneho pruhu sa totiž potrebujete zaradiť čím skôr. S orientáciou vám pomôžu nad vozovkou osadené tabule návestí, rovnako ako aj vodorovné dopravné značenie v podobe smerových šípok. 

Chcem použiť prvý výjazd

V prípade, že k turbo-okružnej križovatke prichádzate so zámerom použiť hneď prvý výjazd, držte sa v pravom jazdnom pruhu. Pred vstupom do križovatky zároveň nezabudnite, že ste povinný  dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého chcete prejsť.

Ak prichádzate ku križovatke z dominantného smeru a použijete pravý jazdný pruh, dopravné značenie vám dovoľuje pokračovať v jazde až ku druhému výjazdu. Ak však vediete vozidlo z vedľajšieho smeru, túto možnosť kvôli oddeľovaču nemáte a križovatku musíte opustiť prvým výjazdom.

Turbo križovatka v Žiline na Vlčincoch. Zdroj: zilinak.sk

Chcem použiť druhý alebo tretí výjazd

V prípade, že z križovatky chcete vyjsť výjazdom, ktorý máte oproti alebo po ľavej strane, odporúčame motoristom využiť pred vstupom do križovatky ľavý jazdný pruh (vodiči z dominantného smeru prejdú k druhému výjazdu aj z pravého jazdného pruhu). Z neho vás smerové šípky navedú do vnútorného jazdného pruhu a ďalej k vášmu cieľu.


Všimnite si, že pri točení sa okolo stredového bodu vás špirálovitý charakter križovatky postupne vyvedie z vnútorného do vonkajšieho jazdného pruhu. Nezľaknite sa a násilne sa nepreraďujte späť, pri jazde turbo križovatkou to nie je potrebné.

Chcem ísť na smer, z ktorého prichádzam

Poznáte to, prechádzate kruhovým objazdom a v polovici si uvedomíte, že sa musíte vrátiť na smer, z ktorého ste prišli. V jednopruhovej okružnej križovatke je tento manéver jednoduchý, v turbo križovatke však majú túto možnosť len vodiči prichádzajúci z dominantného smeru.

Stačí, ak sa pred vstupom do križovatky budete držať v ľavom jazdnom pruhu. Následne vás vnútorný jazdný pruh križovatky vyvedie bez akéhokoľvek preraďovania do vonkajšieho pruhu a vy môžete bezpečne opustiť križovatku v smere, z ktorého ste prišli.

Ak prichádzate z vedľajších smerov, na rovnaký smer sa z križovatky nevrátite. Pri rešpektovaní smerových šípok totiž môžete použiť len prvý, druhý alebo tretí výjazd.

V opačnom prípade pri pokusoch o preraďovanie sa do druhého jazdného pruhu, ktorý by vás vyviedol na požadovaný smer, riskujete narušenie plynulosti premávky v križovatke a umelo zvyšujete počet kolíznych bodov! Na tieto účely preto odporúčame využiť okolité kruhové objazdy a následný opätovný prejazd turbo križovatkou, z ktorej už môžete vyjsť na požadovaný smer.

V našej galérii si môžete pozrieť grafické znázornenie prejazdu z jednotlivých smerov.




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu