Očakávané spustenie prevádzky novej električkovej trate do bratislavskej Petržalky sa opäť posúva. Hlavné mesto ešte nedávno avizovalo otvorenie na prelome mája a júna, aktuálne už hovorí len o bližšie nešpecifikovanom termíne v priebehu júna.
Dôvodom sú pretrvávajúce povoľovacie konania, ktorých výsledok zatiaľ nie je známy. Podľa hovorcu mesta Petra Bublu je preto zbytočné špekulovať o presnom dátume, kým nebudú ukončené a vykonateľné.
Magistrát zároveň potvrdil, že na stavbe prebiehajú opravy viacerých chýb a nedorobkov. Mesto zdôrazňuje, že trať do prevádzky pustí až po riadnom prebratí všetkých objektov a len v prípade, že budú zrealizované kvalitne.
Aj keď práce na najväčšom dopravnom projekte v Bratislave finišujú, na niektorých miestach to stále vyzerá ako na stavenisku. Po viacerých odkladoch sa preto naskytá otázka: „Odloží sa to aj tento raz?“
Na budúcej zastávke Gessayova sa totiž objavili praskliny v betónovom podloží pod koľajnicami. Hotový úsek preto museli rozbiť zbíjačkou a začať odznova. Podobne je na tom zastávka Zrkadlový háj, kde sa koľajnice znovu betónujú.
Ako upozorňuje starosta Petržalky Ján Hrčka, výstavba sa neustále komplikuje a aj keď sa električka možno naozaj rozbehne, zďaleka to neznamená, že všetko bude hotové.
„A aby bolo jasné a nevznikli ďalšie budúce dezilúzie a sklamania, to, čo si vedenie magistrátu predstavuje pod pojmami, že Petržalská električka ‚bude v premávke’ alebo ‚bude dokončená’, je na míle vzdialené od toho, čo si pod tým podľa mňa predstavuje bežný obyvateľ nášho zeleného sídliska,“ píše v príspevku na sociálnej sieti starosta.
Podľa jeho slov bude chýbať mobiliár, dokončené chodníky, cesta, zeleň aj štyri lávky pre cyklistov a chodcov ponad Chorvátske rameno. Tie boli roky súčasťou vizualizácií, no realita je zatiaľ inde – mestu totiž chýbajú peniaze, aj kvôli výraznému predraženiu celej výstavby.
Južné mesto – konečná električkovej trate – zatiaľ pripomína len rozkopaný úsek. Rampa, ktorá má viesť k nástupišťu, zatiaľ stojí len na dočasných podperách. Výsledok stále pôsobí ako rozostavané dielo s nejasným termínom dokončenia.
O tom, či sa električky rozbehnú ešte v júni, rozhodne budúci týždeň Bratislavský samosprávny kraj. Aj keby výstavbu pustil do prevádzky, robotníci budú na trati pracovať pravdepodobne ešte ďalšie mesiace.
Dobrou správou ale je, že po spustení by električky mali jazdiť častejšie než doteraz. V rannej špičke každé 2,5 minúty, popoludní každé 4. Mnohí ľudia si preto od nového spoja sľubujú rýchlejší a pohodlnejší presun do mesta.
Starosta však upozorňuje, že bez mimoúrovňových križovatiek na hlavných tepnách môže vysoká frekvencia električiek spôsobiť zdržania v premávke. A tak sa aj zo zdanlivo dobrej správy napokon vykľul len ďalší problém. Nezostáva nám teda nič iné, len sa nechať prekvapiť.