Z centra Bratislavy električkou cez Ostredky k Avionu a potom na letisko? Pre cestujúcich asi celkom lákavá predstava. Hlavné mesto to pravdepodobne s predĺžením dnešnej linky 4, ktorá končí na Astronomickej, myslí vážne. Magistrát totiž nechal vypracovať prípravnú štúdiu trasovania novej električkovej trate. Kedy a či vôbec sa výstavba novej trate začne, však jasné nie je. Hlavné mesto má stále plné ruky práce s dokončením električkovej trate v Petržalke, kde by sa prví cestujúci mali odviezť v roku 2025.
„Predĺženie Ružinovskej radiály bolo rozvrhnuté do troch etáp. V prvej etape by sa trať predĺžila od súčasnej konečnej zastávky Astronomická estakádou ponad Vrakunskú cestu a železnicu, ďalej okolo Hornbachu až k plánovanej železničnej zastávke Ružinov, ktorá má vzniknúť pri terajšom obratisku autobusov Ostredky, Súhvezdná,“ uvádza viac o podrobnostiach štúdie, ktorú magistrát zverejnil, špecializovaná dopravná stránka imhd.sk.
Na Ostredkoch by tak pravdepodobne vznikol terminál spájajúci električku s trolejbusmi a vlakmi, ktoré jazdia zo stanice Bratislava Nové Mesto do Dunajskej stredy a Komárna. Železnice tam totiž plánujú vybudovať zastávku. Terminál prepájajúci MHD so železnicou nedávno vznikol aj vo Vrakuni a existuje možnosť jeho výstavby v priestore súčasnej stanice Vinohrady.
„V druhej etape by trať mohla pokračovať krížom cez Galvaniho ulicu (križovanie mostom) k obchodnému centru Avion, kde by viedla v dnešnom zelenom páse medzi diaľnicou a parkoviskami obchodného centra. Druhá etapa by končila pri obchodnom dome IKEA úvraťovým obratiskom (ako v súčasnosti v Petržalke), keďže tam nie je priestor na vybudovanie slučkového obratiska,“ uvádza dopravný portál ďalšie podrobnosti plánovanej výstavby. Na tomto úseku by sa nachádzala len jedna zastávka električky na úrovni parkoviska obchodného centra.
Tretia etapa výstavby by spočívala v natiahnutí električkových koľají až k Letisku Milana Rastislava Štefánika. To s centrom mesta v súčasnosti spájajú len autobusy a batériové trolejbusy MHD, pretože na letisko nie je dotiahnuté ani trakčné trolejbusové vedenie.
„V poslednej etape by trať prekrižovala diaľnicu (navrhnuté sú dve alternatívy - šikmé a kolmé nadzemné križovanie) a pokračovala by koridorom paralelne s Ivanskou cestou až k Letisku, kde sú navrhnuté dve alternatívy umiestnenia slučkového obratiska. ... Na tejto trase sa uvažuje s dvomi zastávkami električky. Prvá by bola za úrovňovým križovaním ulice Pri letisku, druhá na konci trasy pri letisku,“ píše imhd.sk.
Magistrát v súčasnosti okrem vypracovania štúdie pracuje aj na zmene územného plánu hlavného mesta, kde by sa vytvorili podmienky pre plánovanú stavbu električkovej trate na letisko. Celý proces bude zahŕňať aj výkup potrebných pozemkov a všetky potrebné povolenia.