Výstavba električkovej trate v Petržalke si vyberá svoju daň aj v podobe zvýšeného výskytu prachu, buriny, ale aj hluku, či dopravných obmedzení. Predovšetkým prach a zvýšená koncentrácia rôznych náletových rastlín a buriny môže mať negatívny vplyv na ľudí, ktorí trpia alergiami. September pritom patrí medzi mesiace, kedy to alergici majú naozaj ťažké.
„Veľmi sa teším na ukončenie výstavby električky. Prach, burina mi dávajú zabrať, alergia ako delo… keď nemôžete dýchať, škriabu vás oči, hrdlo…,“ posťažovala sa jedna z obyvateliek najväčšieho slovenského sídliska na sociálnej sieti. „Nikdy za svoj život som nemala takýto extrém… je niekde vizualizácia zelene okolo električkovej trate?“
Vizualizácia zelene okolo novej trate električky v Bratislave síce neexistuje, ale hlavné mesto informuje o chystanej výsadbe zelene v okolí budúcej dopravnej tepny. Mesto plánuje pri trati vysadiť stromy, kríky, trvalky, či osadiť vegetačné strechy na zastávkach.
„Jedným z prvých krokov v rámci prác na električkovej trati je odstránenie stromov a náletových drevín, ktoré sa nachádzajú priamo v priestore novej trate a inžinierskych sietí. Tieto dreviny budú nahradené výrazne väčším množstvom nových, kvalitne vysadených stromov,“ informuje bratislavský magistrát na stránke venovanej výstavbe električkovej trate.
Priamo okolo koľajníc by malo pribudnúť 1512 nových vzrastlých stromov. Tie budú lemovať nielen trať, ale aj chodníky, či cyklocesty v jej okolí.
„Sadiť sa budú domáce kultivary ako javory, jasene, lipy, duby, topole, čerešne, jarabiny, hraby a aj druhy s výraznými kvetmi či farebnými listami, ako napr. okrasné čerešne, okrasné hrušky, žltolisté agáty, pagaštany alebo červenolisté javory,“ konkretizuje skladbu budúcej zelene mesto. Sľubuje tiež nové lúčne porasty, trávniky a výsadbu kríkov. „Skupiny kríkov budú situované tak, aby vytvorili deliacu líniu medzi traťou a chodníkmi. Na pohľadovo exponovaných miestach sú navrhované trvalkové záhony. Súčasťou vegetačných úprav sú aj lúčne porasty, ktoré sú plánované hlavne na plochách medzi traťou a susediacimi cestnými komunikáciami.“
Cestujúci si však na novú trať budú musieť počkať dlhšie, ako sa pôvodne plánovalo. Termín dokončenia petržalskej električky sa z konca roka 2024 posunul na začiatok roka 2025. Od reálneho termínu ukončenia stavby bude závisieť aj výsadba novej zelene, ktorá by mala zlepšiť aj situáciu pre alergikov.