Tri parkovacie zóny, ktoré Karlova Ves zaviedla v posledných rokoch – Silvánska (2016), Veternicová/Hlaváčiková (2017) a Nábělkova (2024) – musia skončiť. Rozhodla o tom Okresná prokuratúra v Bratislave, ktorá vo svojom proteste konštatovala, že po zmene zákona je správa rezidentského parkovania výlučnou kompetenciou hlavného mesta, nie mestskej časti.
Karlova Ves pri ich zavádzaní argumentovala, že zóny mali chrániť miestnych obyvateľov, aby mohli parkovať prednostne tam, kde bývajú. Po rozhodnutí prokuratúry však budú musieť byť tieto zóny zahrnuté do celomestského systému PAAS (Bratislavský parkovací asistent).
Mestská časť pôvodne predpokladala, že jej rezidentské zóny sa stanú vzormi pre celomestský systém parkovania, no rozširovanie PAAS sa v Karlovej Vsi podľa samosprávy „úplne zastavilo“.
Zástupcovia PAAS však tvrdia opak.
„Od 1. októbra minulého roku nebola v Karlovej Vsi rozšírená regulácia parkovania ani o jednu ulicu. Aj napriek nášmu naliehaniu, našim aktuálnym a veľmi akútnym potrebám, mesto nestíha ďalšie zóny regulovaného parkovania v očakávanom čase,“ tvrdila vo videu starostka Čahojová.
„Nie je pravda, že rozširovanie PAAS v Karlovej Vsi sa zastavilo. Pravidelne sa stretávame so zástupcami mestskej časti a pripravujeme projekt rozšírenia do ďalších lokalít,“ reagoval tím PAAS.
Podľa ich stanoviska sa plánuje nová zóna na druhej strane Karloveskej ulice, oproti už existujúcej oblasti Líščie údolie, pričom do nej má byť zahrnutá väčšina súčasného karloveského systému.
Projekt je podľa PAAS „spoločnou prácou mesta a mestskej časti“ a aktuálne prebieha pripomienkovanie, do ktorého sa budú môcť zapojiť aj obyvatelia. Spustenie zóny sa predpokladá v priebehu budúceho roka.
Tím PAAS zároveň uvádza, že pripomienkovanie a iné časti projektu sú konzultované s mestskou časťou. „Projekt sa teda upravoval aj na základe požiadaviek mestskej časti a pravidelného pripomienkovania zo strany mestskej časti, ktoré prebieha aj v týchto dňoch,“ uvádzajú.
Podobne pre našu redakciu reagoval aj magistrát hlavného mesta. „Pani starostka hovorí o naliehaní a sústavnom tlaku zo strany mestskej časti na magistrát, čo nabudzuje dojem, že hlavné mesto pripravuje rozširovanie PAAS v Karlovej Vsi samostatne a s mestskou časťou nekomunikuje. Opak je pritom pravdou, na pracovnej úrovni prebiehajú medzi zástupcami mestskej časti a magistrátu pravidelné stretnutia každý druhý týždeň, na ktorých spoločne pripravujeme projekt organizácie dopravy na rozšírenie PAAS do ďalšej časti Karlovej Vsi, konkrétne do lokality na druhej strane Karloveskej ulice, oproti už spustenej PAAS zóny Líščie údolie,“ vraví hovorca mesta Peter Bubla.
Ďalej vysvetľuje, že hranice pripravovanej zóny v Karlovej Vsi boli určené na základe dohody s mestskou časťou a bola to práve mestská časť, ktorá navrhla rozšírenie o ďalšie ulice, susediace s Karloveskou. Magistrát zároveň uviedol, že zo strany Karlovej Vsi neeviduje námietky voči vopred dohodnutému harmonogramu.
„Rovnako tak o zrušení karloveského systému parkovacej politiky sme sa dozvedeli až z videa pani starostky na sociálnej sieti mestskej časti a doteraz nám nebol zo strany mestskej časti komunikovaný. Namiesto zavádzania o zastavení rozširovania PAAS a potrebe naliehania a sústavného tlaku tak navrhujeme sústrediť sa na pokračovanie doterajšej spolupráce a dokončenie projektu organizácie dopravy podľa požiadaviek mestskej časti, aby mohol byť PAAS spustený čo najskôr aj v ďalšej časti Karlovej Vsi,“ dodáva Bubla.
Správa o zrušení karloveských parkovacích zón vyvolala vlnu rozhorčenia medzi obyvateľmi. Mnohí cítia, že sa im situácia s parkovaním ešte zhorší. „Platíme predsa dane, žijeme tu celé roky – prečo by sme vôbec mali platiť parkovné? Lebo sa niekto potrebuje obohatiť?“ pýtala sa jedna z obyvateliek.
Nie všetci však s týmto názorom súhlasia. „Prečo beriete nárok na parkovanie ako samozrejmosť? To, že platíte dane, nie je dostatočný argument,“ reagoval ďalší diskutujúci.
Ďalší obyvatelia upozorňujú na to, že ak boli miestne zóny nelegálne, mali by im byť vrátené peniaze za parkovacie karty. „Mali by ste obyvateľom vrátiť peniaze, keď to bolo nelegálne a už to vlastne neplatí,“ zaznelo v diskusii.
Iní sa sťažujú, že doterajší systém len presunul autá na iné ulice a situáciu nevyriešil: „Táto iniciatíva len presunula autá o pár ulíc ďalej. Nápad ostal roky nedotiahnutý do konca.“
Mnohí sa však obávajú, že po zrušení lokálnych pravidiel bude situácia ešte horšia. „Teraz už nezaparkujeme vôbec. Na miestach budú stáť cudzie autá, ktoré sa nepohnú celé mesiace. Nálepky sú nám na dve veci,“ reagovala jedna z komentujúcich.
Iní poukazujú na to, že samotné vyznačenie parkovacích miest znížilo ich počet, a teraz, keď zóny prestanú platiť, „tu bude môcť parkovať každý“. „Zlú situáciu ste ešte zhoršili,“ dodala ďalšia obyvateľka.