Bratislavská polícia vniesla nové svetlo do kauzy údajného pokusu o únos taxikárom Boltu. Bratislavčanka Andrea si ešte v septembri objednala taxík z OC Bory na Račiansku cestu, no namiesto plánovanej adresy skončila až pri rakúskej hranici.
Tvrdila, že šofér počas jazdy odbočoval iným smerom, opakovane ignoroval navigáciu a keď sa s ním snažila komunikovať, nerozumel jej. Navyše sa s niekým dohadoval po rusky, zatiaľ čo s Andreou odmietal komunikovať. Keď sa snažila vystúpiť, vodič zrýchľoval, a tak sa v nej začali zbierať obavy. Reagoval na ňu až po tom, čo volala s políciou. Napokon vyskočila z auta a neskôr zamierila aj na políciu, kde udalosť nahlásila. Policajti s ňou však na troch rôznych staniciach odmietli spísať poriadnu zápisnicu a prípad bagatelizovali.
Spoločnosť Bolt po incidente uviedla, že podľa ich dát išlo o zlyhanie GPS navigácie. Podľa nich je prípad „nafúknutý“ a podobné situácie sú v rámci státisícov jázd výnimočné. Andrea však tvrdila, že navigácia v aute fungovala a trasa sa vždy automaticky prerátala – vodič ju jednoducho ignoroval. Denník N medializoval príbeh Andrei, ktorá v ňom tvrdí, že policajti ju odmietli poriadne vypočuť a spísať zápisnicu trikrát, a to zakaždým na inej stanici. Ozvali sa jej až po dvoch týždňoch s tým, že majú ďalšie otázky, a to potom, čo si Denník N od polície vyžiadal stanovisko k prípadu.
Polícia napokon vo štvrtok večer vydala aj oficiálne stanovisko: „Na základe doterajších zistení nebolo preukázané, že by vodič konal úmyselne alebo s cieľom poškodiť cestujúcu. Všetky dostupné informácie naznačujú, že v tomto prípade išlo o nedorozumenie spôsobené jazykovou bariérou, ktorej dôsledkom bolo nesprávne použitie navigácie a následne vyvolané obavy oznamovateľky.“
Polícia zároveň ubezpečila verejnosť, že nejde o nebezpečný alebo úmyselný čin. Prípad naďalej preveruje, aby všetky okolnosti incidentu boli plne objasnené.
Z komentárov ľudí, ktorí sa vyjadrili na policajnom facebooku je jasné, že mnohých záver vyšetrovania nepresvedčil. Mnohí z toho ostali dokonca šokovaní. „Kedy sa tu spraví poriadok v službách? Ako môže voziť ľudí človek, čo neovláda štátny jazyk?“ rozhorčil sa Ján, ktorý dodal, že ak vodič nereaguje ani na výkriky cestujúceho, problém zrejme nebude len v jazyku.
Radka kritizovala spôsob, akým sa incident vysvetľoval: „Robíte z pani hysterku – veľmi neprofesionálne.“ Dodala, že polícia by mala objasniť, prečo sa prípadu nevenovali hneď na pracoviskách. Skeptický bol aj Jakub, ktorý ironicky poznamenal: „Hej, jazyková bariéra a navigácia spôsobili, že si nevšimol, že vezie ženu do inej krajiny.“ Podľa Doda je najväčší problém v tom, že vodiči nemusia preukazovať znalosť jazyka ani psychickú spôsobilosť: „Ako je vôbec možné, že niekto robí vodiča taxi na Slovensku a nevie žiadny jazyk?“
„Navigácia hovorí ‘odboč vpravo’, ale vodič ide ďalej a skončí na hraniciach. Keď sa dievča dovolá na číslo 158, zrazu sa spamätá a otočí. Pri pokuse vystúpiť však pridá, aby jej to znemožnil. Toto mi naozaj nepríde ako jazyková bariéra,“ napísal sarkasticky Marko a podľa viacerých je zvláštne, že keď po pasažierku šiel, tak sa nestratil. “Mňa keď viezol Bolt vo Viedni, tak mal ujo navigáciu nastavenú v jazyku, ktorému rozumel (urdu). A akože cudzí štátny príslušník prinajmenšom nevidí zvýraznenú čiaru kadiaľ má ísť a či to je doprava doľava? Pokus nie je trestný? Alebo čakáte či sa niečo stane?,” uzavrela Bratislavčanka.
Na šoférov taxikárov, ktorí nerozumejú slovenčine, sme upozorňovali ešte pred medializovaním Andreinho prípadu. Najmä v Bratislave ide o čoraz väčší problém. Pomaly sa stáva raritou, že si človek (najmä cez Bolt) zavolá taxík a príde Slovák. Úspechom je aspoň to, keď ovláda angličtinu, čo nie je automatické.
K téme sa vyjadril aj miestny taxikár. Ten opísal zákulisie celého biznisu, ktoré má mať veľmi drsné podmienky. „Majitelia flotíl si ich sem dovezú, posadia do taxíka a nechajú jazdiť. Chlap z každého zárobku platí 25 percent licenciu firme, 20 percent poplatok majiteľovi flotily, stopäťdesiat až dvesto eur týždenne nájom za auto a tankuje za svoje. Jazdí denne aj 15 hodín, spí v aute. Ak na konci mesiaca vidí 500 eur zárobku, je šťastný,“ povedal.
Príspevok spustil lavínu reakcií. Diskutujúci tvrdia, že situácia je ešte horšia, ako sa zdá na prvý pohľad. Podľa Evy, ktorá sa zapojila do diskusie, je skutočným problémom únava a spôsob jazdy týchto vodičov. „To, že sa zamotajú, je ten najmenší problém. Horšie je, že sú unavení, prepracovaní, vyšťavení a jazdia spôsobom, akým sú zvyknutí vo svojej krajine. Takže napr. Ind sa rúti, myšičkuje, nevyhadzuje smerovky, trúbi…“
Upozornila aj na to, že ich na Slovensko často dostávajú agentúry, ktoré ich najskôr zamestnajú v automobilkách a po splnení povinného času presunú do taxislužieb. „Veľakrát ich pracovné agentúry dotiahnu do automobilky a po povinnom odpracovaní preskočia a zdierajú ich flotily… Pravda je, že všetci, bieli, čierni, ukrajinskí, kirgizskí, azerbajdžanskí, indickí, pakistanskí, jazdia 12–15 hodín denne. Čo je hrozné,“ dodala.
Vyjadrenie spoločnosti Bolt pre Bratislavak.sk: Predovšetkým nás veľmi mrzí, že celá situácia vôbec nastala, a chápeme, že musela byť pre obe strany veľmi stresujúca. Sme radi, že vyšetrovanie polície potvrdilo to, čo od začiatku ukazovali aj naše dáta a systémové informácie – teda, že išlo o technický problém a nedorozumenie. Napriek tomu by sa však počas jazdy nikto nemal cítiť ohrozený a podobné prípady berieme veľmi vážne.
Vykonali sme opakovanú kontrolu a preverenie všetkých dostupných údajov, vrátane komunikácie medzi cestujúcou a našou zákazníckou podporou – písomnej aj hlasovej – ako aj záznamov o samotnej jazde. Na základe našich zistení bola komunikácia od samého začiatku vecná a konštruktívna a odpovede zákazníckej podpory boli relevantné, zamerané na riešenie situácie a ponúkali realistické a praktické kroky vychádzajúce zo správ, ktoré od cestujúcej dostala.
V rámci tohto preskúmania sme sa znovu zaoberali aj nahlásenou stratou GPS signálu, ku ktorej došlo na zariadení vodiča. Dáta z platformy túto skutočnosť jednoznačne potvrdzujú.
Nasledujúci deň, po tom, čo cestujúca poskytla podrobnejší opis situácie, vďaka ktorému sme získali jasnejšiu predstavu o priebehu udalostí, Bolt prípad eskaloval a proaktívne cestujúcu kontaktoval, aby sa uistil, že je v poriadku, a odporučil jej, aby v prípade akýchkoľvek obáv kontaktovala políciu. Zároveň sme ponúkli plnú súčinnosť a podporu v prípade, že by si orgány vyžiadali ďalšie informácie.