V parlamente schválili zákon proti cyklotrase na Vajanského nábreží. Štát hrozí samosprávam desaťtisícovými pokutami


Foto: V parlamente schválili zákon proti cyklotrase na Vajanského nábreží. Štát hrozí samosprávam desaťtisícovými pokutami Foto: FB Matúš Vallo

Nová cyklotrasa na Vajanského nábreží je už niekoľko mesiacov od jej otvorenia obrovskou témou. Vášnivé diskusie medzi vodičmi, cyklistami, ale aj chodcami sa dostali až do parlamentu. Poslanci aktuálne schválili novelu cestného zákona, ktorá výrazne oslabí kompetencie obcí a miest, a naopak posilní právomoci ministerstva dopravy. Samosprávam tiež po novom hrozia desaťtisícové pokuty.

Zmenu zákona spustila cyklotrasa na Vajanského nábreží

Novelu pôvodne navrhli poslanci Smeru Erik Kaliňák a Ján Mažgút, neskôr ju prevzalo ministerstvo dopravy. Ján Mažgút proti cyklopruhu na Vajanského nábreží aktívne vystupoval už pred minuloročnými parlamentnými voľbami. Po voľbách sa stal poslancom a jeden jeho prvých návrhov sa týkal práve kontroverznej cyklotrasy.

„Vaša neschopnosť nás stojí strašne veľa peňazí! Čoho dôkazom je aj toto miesto… tak či onak, ak by ste už do komunálnych volieb (v októbri 2026) nepohli ani prstom, nikto by si to nevšimol. Naopak, chodu nášho hlavného mesta by to len prospelo,“ odkázal primátorovi Bratislavy Matúšovi Vallovi na sociálnej sieti koncom mája, kedy sa cyklotrase na Facebooku zatiaľ naposledy venoval. Mesto vtedy odstránilo obrubníky oddeľujúce cyklopruh od cesty.

Bratislavský magistrát naopak cyklopruh na nábreží dlhodobo obhajuje. V apríli mesto uskutočnilo sčítanie cyklistov a trasa na Vajanského nábreží sa podľa samosprávy stala z najnavštevovanejších v Bratislave.

„Napríklad v túto nedeľu sme na tomto úseku zaznamenali 2212 cykloprejazdov obojsmerne, v sobotu 1931. Cyklopruhy sú však využívané aj počas pracovných dní, napríklad minulý utorok to bolo 1646 cykloprejazdov, alebo vo štvrtok 1334,“ uviedol v apríli magistrát.

S otázkou, ako hlavné mesto hodnotí definitívne schválenie spornej novely v parlamente, sme sa obrátili na hovorcu Bratislavy Petra Bublu. Podľa neho sa magistrát zatiaľ k novej legislatíve vyjadrovať nebude.



Pokuty pre mestá a obce?

Po novom bude odborný dozor nad cestami, o ktoré sa starajú samosprávy, vykonávať ministerstvo dopravy. Berie tak kompetencie obciam, mestám, ale aj župám. Úradníci v Bratislave na ministerstve dopravy tak budú rozhodovať aj o cestách na Orave, Spiši, alebo Zemplíne.

Únia miest Slovenska, ktorá združuje samosprávy vo februári žiadala stiahnutie novely. Prechod právomocí na ministerstvo môže podľa nej ohroziť bezpečnosť na cestách v regiónoch.

„V neposlednom rade táto novela skomplikuje život obyvateľom miest a obcí, a to aj v takých situáciách, ako sú napríklad žiadosti osôb s ťažkým zdravotným postihnutím o vyhradené parkovanie,“ uviedla ÚMS v tlačovej správe.

Ak by obce a mestá rozhodnutie ministerstva o cestách vo svojej správe nerešpektovali, bude im hroziť pokuta do výšky viac ako 33 tisíc eur.

Ministerstvo dopravy vedené Jozefom Rážom ml. výzvu na stiahnutie novely odmietlo a schválené zmeny začnú platiť od augusta. Okrem poslancov koaličného Smeru, Hlasu a SNS za novelu zahlasovalo aj opozičné KDH.

Podporte nezávislé spravodajstvo a získajte web bez reklám.

Podporiť

Dočítať článok zadarmo

Prečítajte si viac: