Račania sa opäť vo veľkom sťažujú na intervaly električky, ktoré podľa nich nie sú dostatočne krátke, aby zabránili rannej tlačenke a hovoria, že sa vo vozidlách ráno a poobede cítia ako dobytok. Niektorí hovoria, že majú problém sa vôbec dostať do električky. Za toto vinia zrušenie linky 59.
„Je to peklo ísť ráno električkou. Medzi siedmou a deviatou je to úplne hrozné,“ opisuje svoje skúsenosti Lucia. Dokonca sa priznala, že ju ranná tlačenica v električke odrádza od cestovania MHD. „Taká tlačenica, že je to úplne nedôstojné. Človek sa nemá kde chytiť, každý do neho drgá. Cestujem radšej 40 minút v zápche ako 20 minút električkou.“
Podobne situáciu vidí aj Račanka Monika, ktorá tvrdí, že preplnené električky nie sú problémom len ráno:
„Cestujeme ako dobytok. Či ráno medzi 8–9, tak aj poobede medzi 17–19. Je to stále rovnaké – plné, bez miesta a s hrozným komfortom.“
Mnohí Račania sa zhodujú, že k zhoršeniu dopravy výrazne prispelo zrušenie autobusovej linky 59, ktorá predtým spájala Raču s Trnavským mýtom. Električka síce poobede má 4-minútový interval, ale podľa cestujúcich to nestačí.
„Cestovanie z Rače je úplná katastrofa. Z a do Rače sa s MHD dá dostať iba električkou. Všetky iné spoje zrušili. Ani autobus, ani iné číslo električky okrem 540, ktorá je tiež vždy plná,“ hovorí ďalšia rezidentka. Do diskusie sa húfne pridávajú ďalší. Ozvala sa napríklad Zuzana, ktorá na električku nastupuje v Depe Krasňany a tvrdí, že sa do plného vozidla ledva zmestí.
Dopravný podnik Bratislava v reakcii pre našu redakciu uviedol, že doplnková linka 59 slúžila najmä študentom škôl na Račianskej a v lokalite Na Pántoch. Po zrušení škôl na ulici Na pántoch, ktoré boli jedným z hlavných generátorov dopytu, došlo k výraznému poklesu využívania tejto linky –v máji 2025 prepravila o takmer polovicu menej cestujúcich než v rovnakom období roka 2023.
„Navyše, jazdila iba v čase špičiek - ráno iba medzi 5. a 7. hodinou raz za 20 minút a popoludní raz za 30 minút. Priame spojenie Rače a Petržalky dnes zabezpečuje predĺžená električková linka 3, ktorá premáva v atraktívnejšom intervale (každé 2 – 3 minúty v rannej špičke a každé 4 minúty v popoludňajšej špičke) a poskytuje výrazne vyššiu prepravnú kapacitu než pôvodná autobusová linka,“ uviedol hovorca DPB Jozef Vozár.
Niektorí sa snažia hľadať alternatívy, no ani tie nie sú ideálne. „Keď si chcem po práci aspoň na chvíľu sadnúť, idem radšej 540 z Nív. Síce o 15 minút dlhšia trasa ako električkou, ale aspoň sa neveziem ako dobytok,“ píše Miriam.
Obyvatelia Rače volajú po náprave dopravnej situácie – najmä po obnovení autobusového spojenia a lepšej koordinácii liniek. Viacerí navrhujú, aby mesto posilnilo električkové spoje a modernizovalo koľajnice, ktoré podľa nich už nevyhovujú záťaži.
„Je to každý deň horšie. Stačí, aby mesto urobilo malý krok a ľudia by hneď cítili zmenu,“ píše jedna z diskutujúcich. Na zlý technický stav koľají upozornilo viacero obyvateľov, podľa ktorých sú neprimerane hlučné a električka cez ne prechádza v otrasoch.
Hovorca DPB objasnil, že aj keď majú dostatok vodičov na prípadné skrátenie intervalu električky, problém je v kapacite samotnej trate.
„Interval električkovej linky 3 je už dnes nastavený na hranici kapacitných možností trate aj križovatiek, ktoré električky zdieľajú s individuálnou dopravou. Ďalšie skrátenie by si vyžadovalo zásadné úpravy v infraštruktúre, predovšetkým v oblasti riadenia dopravy a križovatiek na celej trase linky 3,“ hovorí Vozár.
DPB zároveň podľa neho podniká systémové kroky na zvýšenie prepravnej kapacity električkovej dopravy. Vysúťažili nové veľkokapacitné električky, ktoré umožnia prepraviť viac cestujúcich a v súčasnosti rokujú so zástupcami ministerstiev a zodpovedných inštitúcií o možnostiach financovania nákupu týchto vozidiel z európskych fondov.
Objavili sa aj sťažnosti na samotnú trať. Podľa niektorých cestujúcich je neprimerane hlučná a spôsobuje veľké otrasy električky. Stav električkovej trate na Račianskej radiále podľa DPB umožňuje bezpečnú a spoľahlivú prevádzku, pretože podnik pravidelne realizuje čiastočné opravy, v závislosti od technického stavu úsekov a dostupných finančných zdrojov.
„Prioritou ostáva úsek Hečkova – Hybešova s plánovanou realizáciou v roku 2026. Okrem toho pripravujeme opravu priecestia Pekná cesta a koľajovej trate v úseku Pekná cesta – Malokrasňanská,“ dodáva.